Located among the Yoshino cedar-covered mountains of the ancient city of Nara, MIROKU Nara, a boutique hotel, captures the generosity of space found in the city’s great temples.
At the hotel entrance, weathered rock has turned to soil, from which Yoshino cedar trees have grown and flourished. These trees represent nature’s cycle and Nara’s primitive climate, unchanged for more than 1400 years. MIROKU Nara is situated on the banks of the Ara Pond at the southern end of Nara Park, where deer roam freely.
Surrounded by cultural assets, the hotel, renovated from a four-storey office building, overlooks the World Heritage-listed five-storey pagoda of Kofukuji. Designed by Fumihiko Sano with Keiji Ashizawa as co-designer, Sano’s primitive and locally sourced materials-driven approach combines with, Ashizawa’s finely detailed spatial design.
At the entrance, 250-year-old Yoshino cedar trees dominate a volume of Nara clay slabs and a sculpture made of Asuka stone, native to Nara and used in Ishibutai Kofun, a stone tomb built in the 7th century in Asuka Village, represents the topography of Nara and its important cultural heritage.
The interior elements of the hotel were curated to allow visitors to experience the charm of Nara in a simple and relaxed environment and help guests feel seamlessly connected to the city. In the basement, you will find an open garden-like space composed of five Asuka stones, a Yoshino cedar tree of over 1m high and clay walls that have cracked through a natural drying process, with a table in the centre where guests can gather.
Sano created focal points in the basement, as the guest rooms are dimly lit due to low light penetration. Yoshino cedar logs stand in several spots and the dry area visible from the front window was designed to reproduce the rock surfaces seen when walking in the mountains of Yoshino. Nara’s nature and craftsmanship are reflected in every detail of the hotel, and local materials and manufacturing processes utilised to demonstrate the region’s rich history and contemporary culture.
The restaurant lobby has a countertop made of a single piece of Yoshino cedar and light fixtures made from custom-designed Uda washi paper. CAFE&BAR menus are supervised by local cafe KURUMINOKI and use ingredients sourced from Nara Prefecture; meals can be enjoyed on the adjoining terrace with views of Ara Pond and Mount Kasuga Primeval Forest, which has been protected as a sacred forest for over 1000 years.
MIROKU Nara promotes environmental conservation, along with the use of renewable energy, the hotel offers a large drawer of amenities by the front desk rather than in rooms, including 100% organic toiletries to eliminate unnecessary waste. Sharing with the community is at the heart of MIROKU Nara; the hotel is a space open to locals where they can attend unique events with guests.
The hotel aims to collect and convey Nara’s charm and bring it back to the community while contributing to the creation of new culture.
Project name: MIROKU NARA
Address: 1116-6 Takabatakecho, Nara
Program: Hotel
Floor Area: 1959㎡
Completion: 09/2021
Photographer: Takumi Ota Photography Co., Ltd. Takumi Ota
奈良のおおらかさとプリミティブな素材
奈良公園を代表するランドマークである1400年を超える歴史を持つ興福寺や春日大社などの文化財や、猿沢池や飛火野などと共に鹿が闊歩する自然に囲まれた荒池に面したビルをホテルへとコンバージョンしたプロジェクトである。地上1階から4階は芦沢啓治氏がデザインし、私はエントランスと地下1階を担当することとなった。
奈良らしいデザインとは何かを考えた時に、私は奈良の大寺院に見られる空間のおおらかさと、時間を経て朽ちかけたようなまま維持されている場のプリミティブな素材使い、それらを支える奈良県南部の深い吉野の山々の景色を写し取ることを考えた。エントランスでは、石が風化して土になり、土から木が生え立ち上がり、自然が循環していく理と、素材そのものの持つ特性をそのまま「もの」として置いていくことで、奈良の1400年以上前から変わらない原始的な風土を表現した。奈良の土でできた版築のボリュームが樹齢250年を超える吉野杉と呼ばれる杉の巨木や、石舞台古墳などにも使われた奈良が原産の明日香石を取り込んで、ランドスケープとして形づくられた彫刻が、訪れる人を迎える。全体の構成は奈良の地形と重要な文化遺産を、吉野杉や明日香石、版築に見立てて配置している。
地下に下りると、五つの明日香石によって構成されたテーブルを中心として庭のように石が配置され、1mを超える吉野杉の巨木と自然の乾燥によってひび割れさせた土壁の空間が現れる。
客室は地下ということもあり、光の入りにくい薄暗い空間に対して見せるポイントを絞っている。部屋の数カ所に立つ吉野杉の丸太と、正面に見えるドライエリアには吉野の山を歩いている際に見える岩肌を再現し、山へ分け入ったような感覚を感じるように構成した。
エントランスからラウンジ、部屋へと移動しながら、奈良らしさを感じてもらえるとうれしい。
プロジェクト名:MIROKU 奈良
住所:奈良県奈良市高畑町1116-6
用途:ホテル
延床面積:1959㎡
竣工:2021年9月
撮影:Takumi Ota Photography株式会社 太田拓実