Insistence

私たちはいつから人間だったのだろうか。サルやトリなどの動物たちも道具を使い、獲物を採ったり身を守ったりしている。ヒトが使う道具は、動物が使う道具とは何が違い、何を境にサルはヒトになったのだろうか。

歴史学者、考古学者の松木武彦は4万年の日本列島の歩みを、認知考古学の観点から分析し、今から60万年以上前のアシュレアン石器について、次のように述べる。
「高度な技術と時間をかけて細かい打ち欠きの作業(調整)を重ね、ほぼ完璧な左右対称性と、精緻な打製石器独特の表面の質感を実現した逸品だ。動物を解体して肉をはずすという機能に、ここまで注意深く手の込んだ細工はいらない。ただ使うだけの目的には不必要な「凝り」だろう。(松木武彦「旧石器・縄文・弥生・古墳時代 列島創世記[全集 日本の歴史]」、小学館、2007年)」
人は用の美を超えた、ある種の「凝り」をもつことによって人としての感覚や能力を発達させたのではないか。そう仮定すれば、そこで表現された社会的なメッセージこそが、物質文化を高度に発展させ、社会関係を複雑にした一つの要因であり、それによって縄文時代から現代まで紡がれてきたものが文化と言えるだろう。
現在日本は捕鯨をしている。基本的には調査捕鯨という名目で、鯨を捕らえ持ち帰っている。日本人は縄文時代と呼ばれる旧石器時代から鯨を食べてきたことが、貝塚と呼ばれる遺跡から出土する骨などで分かっている。それらを根拠として捕鯨や鯨食は日本の古来からの文化であるという主張が生まれ、様々な海洋での捕鯨や鯨肉の輸入なども行われてきた。しかし、それらの行為が世界中の反捕鯨団体から非難を浴びているということも、よく知られているところであろう。
今回の私の作品は、鏡とナイフが表裏で合わさった道具である。縄文時代にはできなかったであろう加工技術を用いて、現代の「凝り」とは何かを考え、そしてそれによって文化とは何かを問いたいと考えた。
鏡は太陽の光を反射し、また自分を映しだすものとして古来から宗教的、政治的にも重要な道具の一つだった。また、ナイフは縄文時代には石器として、獲物を狩り、肉を割き、切り分けるための道具として作られ用いられた。現代の私たちが用の美を超えて凝るという行為は何か。刃物としての用途以上に、材料を光や自己を写すための鏡のように磨くということ。全周に刃をつけ研磨すること。完全にシンメトリーな形を作ること。表面をただの磨くのではなく、美しさのためにジュエリーのごとく多面体としてのカットを施すこと、の4つによって表現することとした。
また今回工芸へのアプローチとして、最先端の加工機械も鑿や鉋と同じように進歩を遂げてきた現代の道具の一つに過ぎないという発想から、3DCADを用いてモデリングし、CNCルータによって全体を加工、その後鑿で面出し、コンパウンドを使い全体を手研磨するという、デジタルとアナログが入り交ざった制作過程となっている。
そしてこの道具はマッコウクジラの骨でできている。クジラの骨でできた道具がクジラの肉を切ることに使われるかもしれない。そしてその鏡に自己の姿を写し出そうと手に持った時、全周に刃がつけられたその道具は、自己の手をも傷つけながら、クジラの肉を切り分け、自己を写しながら、文化とは何かを問うのである。

From when did we become human beings? Other animals, such as apes and avians, also use tools to hunt prey and protect themselves. What are the differences between the tools used by men and by other animals? And where is the evolutional boundary between apes and humans?

Takehiko Matsugi, a historian and an archaeologist, uses a methodology called cognitive archaeology to study the Japanese archipelago’s 40,000 years of history through the analysis of archaeological artifacts. He writes about the Acheulean stone tool as follows: “High technology and time-consuming lithic reduction technique realized this masterwork which demonstrates near-perfection in symmetry and precise surface texture unique to chipped stone tools. Such exquisite workmanship is not necessary for tools used for butchering and skinning of game; it is perhaps a ‘particularity’ unnecessary for the sole purpose.”* Matsugi assumes that humans developed their senses and abilities by having a certain kind of “particularity” that goes beyond the pursuit of functional beauty. A social message expressed there highly developed materialistic culture and led to complex social relations; and further created “culture” that spun from the Jomon period to this day.
In the name of scientific research, Japan currently hunts whales. We, Japanese, have been consuming whales from the Paleolithic Era, called Jomon, as evidenced by excavated bones from shell middens. Claiming that whaling is a traditional culture from ancient times, we hunt whales and also import them. However, it is also very known that these actions are criticized by the anti-whaling organizations in the world.
The work I submit here is a tool combining a mirror in front and a knife in back. Since the ancient times, mirror is an important tool both religiously and politically as it reflects the sunlight and also one’s self. Knives are made and used as a stone tool to hunt, butcher and skin games in the Jomon period. What is the act of “particularity” that goes beyond the pursuit of functional beauty in today’s context? To answer this question I used four ways of expressions: Polish the material beyond its use as a knife, like a mirror which reflects light and one’s self; Put an edge all around the objet and sharpen it; Make a perfectly symmetrical shape; and not only polish but also cut the surface as if it were a multi-faceted gem. In the spirit of kogei (artisan crafts), I used the most advanced processing machines as modern day chisels and planes, as wells as traditional tools: 3 Dimensional CAD for modeling, CNC router for over-all processing, chisel for faceting, and polishing compound for manually smoothing the surface.
The material I used for this work is a bone of a sperm whale. Perhaps this tool made from a bone of a whale will be used to cut the meat out of a whale. And when one takes the mirror in his hands to see the reflection of himself, the tool will cut his hands with its sharp edges all around. Cutting a whale’s meat and harming himself at the same time, the reflection in the mirror poses a question: what is “culture”?

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